Saaby w Żyrardowie

To była długa przerwa na cubino.pl. Powodów było wiele, ale główny z nich banalny – brak czasu. I brak weny. I brak chęci. A, jeszcze brak czasu.

Ale czas przerwać tę niemoc. Bo kto, jak nie my, da światu fotorelację z sobotniego zlotu klubu Saab GT Classic w Żyrardowie?

O klubie Saab GT Classic wiem tyle, że jego nazwa nie pochodzi wcale od Gran Turismo (co po szwedzku brzmiałoby przecież zupełnie inaczej, pewnie Stor Turism), tylko od imion założycieli, pana Gienka i pana Tadeusza. Wiem też, ze słyszenia, że klub ten jest żywym dowodem na dobrze znany fakt: dowolnie mała grupa Polaków, pozostawiona sama sobie, podzieli się na skłócone i zwalczające się frakcje. Tak mówią na mieście. No, ale nie o tym jest ten wpis, tylko o zlocie. Jego finałem miał być sobotni konkurs elegancji w niekwestionowanej mazowieckiej stolicy szyku i bontonu, czyli Żyrardowie. Miałem akurat chwilę wolnego czasu, więc postanowiłem obejrzeć go na żywo.

Dotarłem na miejsce lekko spóźniony, ale od razu wiedziałem, że dobrze trafiłem – na chodniku przed żyrardowskim akwaparkiem stał sobie taki egzemplarz. Oho, to tu, pomyślałem.

_dsc7121

Dwa suwy, trzy cylindry, pięć reflektorów. Czo ci Szwedzi. Wczesny egzemplarz modelu 95.

Warsztat pracy pilota

Warsztat pracy pilota

Jednak kiedy wszedłem do środka, lekko zwątpiłem. Konkurs elegancji miał się zacząć już 20 minut temu, a na terenie akwaparku słychać było tylko jakiś żenujący koncert disco polo („a ja kocham jej balony, aha aha”). Zamiast licznego grona saabów na małym skwerku stały tylko dwa citroeny.

_dsc7128Akurat nic dziwnego, że stały; jako auta francuskie pewnie się zepsuły, zrozumiała była też obecność straży pożarnej. Francuzy się palą, wiadomix.

Po chwili zaczęły przyjeżdżać kolejne samochody, ale nadal były to głównie mniej znane modele saabów.

_dsc7135

Ten po prawej to 96, ale tych dwóch po lewej to nie znam

Przyjrzałem się dokładniej tabliczkom na samochodach, i zrozumiałem o co chodzi – zlot saabów połączony był z Warszawskim Rajdem Pojazdów Zabytkowych (w Żyrardowie, logiczne). Przestałem się więc już dziwić i spokojnie rejestrowałem zjeżdżające z trasy rajdu żelazo. A było ono zacne.

Jego Prostokątność

Jego Prostokątność

Kiedy szefowie nie patrzyli, projektant odważył się wstawić okrągłe światła

Kiedy szefowie nie patrzyli, projektant odważył się wstawić okrągłe światła. Tak zaczął się upadek Volvo.

"Patrz synku, zaporożec" - autentyk.

„Patrz synku, zaporożec” – autentyk.

Przy corvetcie cmokali z uznaniem nawet widzowie koncertu disco polo

Przy corvetcie cmokali z uznaniem nawet widzowie koncertu disco polo

Ależ małe ma kółka ten NSU, nawet w porównaniu do P70. Socjalistyczna myśl techniczna górą!

Ależ małe ma kółka ten NSU, nawet w porównaniu do P70. Socjalistyczna myśl techniczna górą!

_dsc7171

Skoro już o P70 mowa – limousine to brzmi dumnie. In Duroplast! Kein Rost!

Rdza na pandzie selecta rozwija się coraz bardziej malowniczo

Rdza na pandzie selecta rozwija się coraz bardziej malowniczo

Auto Union. Takie audi to ja rozumiem.

Auto Union. Takie audi to ja rozumiem.

BMW, niewątpliwie jeden z najbardziej eleganckich samochodów imprezy, wliczając w to również stylowo ubraną załogę.

BMW, niewątpliwie jeden z najbardziej eleganckich samochodów imprezy, wliczając w to również stylowo ubraną załogę.

Wnętrze na wysoki połysk

Wnętrze na wysoki połysk

Karmann ghia, również elegancki i również na wysoki połysk.

Karmann ghia, również elegancki i również odrestaurowany na wysoki połysk.

Wnętrze - trzeba przyznać - gustowne

Wnętrze – trzeba przyznać – gustowne

_dsc7167

DS, który stał tu od początku imprezy

 

Jak wiadomo, światowa motoryzacja zawdzięcza Citroenowi wiele wynalazków. Na przykład strefę zgniotu z koła zapasowego.

Jak wiadomo, światowa motoryzacja zawdzięcza Citroenowi wiele wynalazków. Na przykład strefę zgniotu z koła zapasowego.

Elegancki detal z traction avanta

Elegancki detal z traction avanta

No, ale wrócmy do saabów – ich jednak też się kilka pojawiło.

Późny 96 z amerykańskimi zderzakami

Późny 96 z amerykańskimi zderzakami i felgami „futbolówkami”

Wczesny 99 z silnikiem Triumpha i chromowanymi zderzakami

Wczesny 99 z silnikiem Triumpha i chromowanymi zderzakami

96 już z silnikiem V4, ale jeszcze ze starym frontem

96 już z silnikiem V4, ale jeszcze ze starym frontem

Już zaparkował. Po prawej ford escort sport.

Już zaparkował. Po prawej ford escort sport.

93, czyli szwedzka syrena

93, czyli szwedzka syrena

Sonett II. To chyba ostatni samochód Saaba, który faktycznie coś wspólnego z lotnictwem, bo zaprojektowali go fachowcy od samolotów.

Sonett II. To chyba ostatni samochód Saaba, który faktycznie coś wspólnego z lotnictwem, bo zaprojektowali go fachowcy od samolotów.

Sonett III. 65 dzikich szwedzkich mechanicznych koni zamkniętych w laminacie.

Sonett III. 65 dzikich szwedzkich mechanicznych koni zamkniętych w laminacie.

96 w wersji malowanej wałkiem

96 w wersji malowanej wałkiem

Motór z chłodnicą za silnikiem

Z przodu motór, z tyłu chłodnica. W sam raz na szwedzkie mrozy.

Trzy generacje saabów #pozdrodlakumatych

Trzy generacje saabów #pozdrodlakumatych

I to by było na tyle. Zmyłem się z imprezy kiedy parking zapełnił się już w 100% zlotowymi samochodami…

_dsc7162… choć paru spóźnionych saabowych desperatów próbowało się jeszcze przebić przez tłum fanów disco polo swoimi krokodylami, najwyraźniej nie biorącymi udziału w rajdzie. Ja już jednak nie dawałem rady znosić swojskich hitów i udałem się w kierunku miasta stołecznego.

15 thoughts on “Saaby w Żyrardowie

  1. Czy ten Saab z pierwszego zdjęcia ma przednie lampy po prostu przykręcone do karoserii?!
    Szwedzka myśl techniczna – prosto, bez polotu, ale praktycznie. I tanio. IKEA miała skąd czerpać wzorce.

    • Na początku słabo. Od kiedy weszła mała benzyna i automat oraz inne wersje wyposażenia zaczyna być normalnie. Diesel w manualu już chyba nikogo zainteresowanego AR nie interesuje, a tylko takie modele były na początku.

  2. Wczoraj natomiast ciekawostka wpadła mi na maila:

    http://europe.autonews.com/article/20161014/ANE/161019911/automakers-forced-back-to-bigger-engines-in-new-emissions-era

    IMHO nadchodzą czasy post-pojemnościowe, u wszystkich będzie w Volvo lub lata temu u Saaba. Jeden w miarę duży blok (1.5-2.5 litra) opędzi 80% gamy, coraz częściej łączony z jakimś silnikiem elektrycznym dla dodatkowego oompf. Do tego może duży sportowy silnik do wersji supersportowej. Tak zresztą już jest w Jaguarze czy nowej Alfie. Najciekawszy jednak jest kawałek o cudownym silniku Renault 0.9 TCe, który w NEDC osiąga 4.3 litry na sto kilometrów (w Clio), a w rzeczywistości dotryskuje sobie paliwo żeby się nie zagotować. Cud korporacyjnej inżynierii.

    • Piękna historia. Ćwierć wieku temu na rynek szerzej trafiły silniki benzynowe z sondą lambda i spalaniem stechiometrycznym, które co do zasady cały tlen, węgiel i wodór zamieniały bez reszty w wodę i dwutlenek węgla. A teraz postęp techniczny doprowadził do tego, że znowu mamy w spalinach tlenek węgla, tlenki azotu i niespalone węglowodory. I prawdopodobnie cząstki stałe, bo przecież część węgla też pozostaje niespalona.

      Ale za to w końcu może polecimy na Marsa.

  3. BMW ze zdjęcia najbardziej przypadło mi do gustu, chciałabym zobaczyć jego załogę! Opłaciło się twoje czekanie na zjeżdżające się samochody 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *